Θ Ε Ω Ρ Η Μ Α Τ Α 2
έκθεση της ΕΝΩΣΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΕΧΝΟΚΡΙΤΩΝ AICA – HELLAS
εγκαίνια την 1η Οκτωβρίου 2020 στο Ε.Μ.Σ.Τ.
Κάποιες σκέψεις μου, που έστειλα στον ιστορικό της τέχνης Κ. Μπάσιο σχετικά με την συμμετοχή μου.
Αγαπητέ Κωνσταντίνε, ευχαριστώ για την προσεχή μας συνεργασία.
Το αφιέρωμα στον Χ. Καλαντζή από εμένα έχει δύο διακριτά στοιχεία. Το ένα επίτοιχο, που φέρει την ανακοίνωση που μοιράζαν σαν διαφημιστικό οι άνθρωποι που διακινούσαν την λαιμητόμο στην Ελλάδα, τυπωμένο στο δημαρχιακό τυπογραφείο και το έργο μου: Βωμός: άφησε το κεφάλι του και έφυγε- η κίνηση επαναλαμβάνεται καθημερινά. Έργο που έχει να κάνει με αυτό που χαρακτηρίζει την εργασιακή απαξίωση τόσο από άποψη ενδιαφέροντος όσο και οικονομικού αποτελέσματος.
Για το κείμενο έχω να πω εν συντομία τα εξής. Φέρει τίτλο. Είναι Η Πρώτη καρατόμησις και σαν περιοδεύων θίασος μας λέει Που θα γίνει η δεύτερη τέτοια θεαματική πράξη. Η λαιμητόμος σήμερον αναχωρεί Αμέσως: λες και βιαζόμαστε να παρακολουθήσουμε την επόμενη τέτοια πράξη! Έχει γραφτεί μετά την καρατόμηση και ο σχολιασμός είναι από επίσημα χέρια. Είναι φυσικό πως θα έγινε πολύ φασαρία για να αναγκαστούν να δημοσιοποιήσουν τέτοια πράγματα οι επίσημοι φορείς. Αγοράζοντας παλιά βιβλία στο Μοναστηράκι την δεκαετία του ’70 βρήκα αυτή την ανακοίνωση μέσα σε ένα από αυτά. Το δημοσίευσα στο πρώτο μου ποιητικό βιβλίο τον Φεβρουάριο του’74 και από εκεί έγινε περιζήτητο κι επαναδημοσιεύτηκε έως και σε αφίσα μέσα σε περιοδικό από τον τότε ελευθεριακό πολιτικό χώρο. Έψαξα στην βιβλιοθήκη της βουλής σε εφημερίδες κερκυραϊκές τόσο πριν όσο και μετά από το γεγονός -όμωςοι σχετικές σελίδες λείπανε! Στην δε Κέρκυρα δεν βρέθηκαν αυτές οι ημερομηνίες. Μπορεί και να είναι τυχαίο.
Για εκείνη την περίοδο γράφεται πως: Οι αρχές επέβαλαν συσκότιση στις περί τα γεγονότα ειδήσεις, καθώς επιβλήθηκε τηλεγραφική και ταχυδρομική λογοκρισία, στην προσπάθεια να διαφυλαχθεί το κύρος του κράτους. (https://www.corfuhistory.eu/?p=2429) Αφορά: Το πογκρόμ του 1891-Τα “ Εβραϊκά” της Κέρκυρας. Είναι μια περίοδος ταραγμένη: Το 1891, ένα αποτρόπαιο γεγονός άλλαξε όλη τη ρότα της εξέλιξης της εβραϊκής κοινότητας στην Κέρκυρα. Όπως εξιστορεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κος Ζούμπος, «την 1η Απρίλη του 1891 δολοφονείται στην Κέρκυρα η μικρή εβραιοπούλα Ρουμπίνα Σάρδα. Οι αστυνομικές αρχές κατηγόρησαν για το έγκλημα τους γονείς της άτυχης μικρής και διέδωσαν ότι είναι χριστιανή με το όνομα Μαρία, που απήχθη από τους Εβραίους. Οι βιαιοπραγίες Χριστιανών εναντίον των Εβραίων συνεχίζονται όλο τον Απρίλη και περιλαμβάνουν προπηλακισμούς και καταστροφές περιουσιών, αλλά και τραυματισμούς και φόνους. Ο αντίκτυπος της "συκοφαντίας του αίματος" της Κέρκυρας, όπως ονομάστηκε, είχε αντίκτυπο και στη Ζάκυνθο, και τη Μεγάλη Παρασκευή του Απριλίου του 1891, ο όχλος επιτέθηκε κατά των 271 Εβραίων του νησιού και λεηλάτησε λίγα σπίτια που ήταν έξω από τη συνοικία». Μετά από αυτά τα γεγονότα, άρχισε η έξοδος των Εβραίων της Κέρκυρας προς άλλες πόλεις, όπως την Αλεξάνδρεια, το Μάντσεστερ, τη Μασσαλία, τη Ρώμη, την Τεργέστη και ταυτόχρονα ενώνονται οι δύο χωριστές Κοινότητες, Ρωμανιωτών και Απουλιανών. Η εβραϊκή κοινότητα του νησιού έχασε πολλά μέλη και στην απογραφή του 1907 είναι 2.195 άτομα, αποτελώντας το 10% του πληθυσμού της πόλης. Αλλά και πέραν αυτών υπάρχει στα επτάνησα όπως ο Μαρίνος Αντύπας ένα πρώιμος αναρχισμός, κοινοτισμός και πολλοί διανοούμενοι με εξεγερσιακά χαρακτηριστικά.
Επι της ουσίας όμως η δική μου ανάγνωση λέει πως έχουμε έναν εξεγερμένο άνθρωπο και μια πολιτική πράξη. Φυσικά και δεν θα λέγανε την άποψη του έτσι που να ακυρώνει την θεαματική πράξη της καρατόμησης. Και φυσικά αυτά που γράψαν είναι αυτά που ήταν αναγκασμένοι να καταγράψουν για να αποδεικνύεται η αληθοφάνεια της ανακοίνωσης. Είμαι κατα της θανατικής καταδίκης από οποιαδήποτε πλευρά είτε του κράτους είτα αυτόκλητων λαϊκών δικαστών δολοφόνων. Μιλάμε όμως για μια άλλη περίοδο και βέβαια διαβάζοντας μέσα από τις γραμμές ούτε τα πρόβατα δεν έκλεψε αλλά σκότωσε τον βοσκό και τον γιό του. Αυτές οι κακές στιγμές, όπως λέει, υποκρύπτουν το ανείπωτο ή αυτό που δεν θέλουν να μας πουν οι συντάκτες του κείμενου αυτού.
Και το κείμενο τελειώνει με κάτι που αν δεν είχε γίνει χαμός δεν θα το γράφαν: Το πλήθος συγκεκινημένον εσχολίαζε μετα την καρατόμησιν τους λόγους του κακούργου τους αφορώντας περί των δημάρχων και βουλευτών. Αυτά για την ώρα. Είναι κάποιες σκέψεις! Και βέβαια του αφιερώνω αυτό τον Βωμό μια που όχι μόνον "άφησε το κεφάλι του κι έφυγε “ αλλά προσδιόρισε, τοποθετήθηκε απέναντι στο κοινωνικό γεγονός με έναν τρόπο που δεν αφήνει αμφιβολία πως δεν θα ήθελε η πράξη αυτή "να επαναλαμβάνεται καθημερινά`’ όπως είναι ο τόσο επεξηγηματικός τίτλος μου, ο οποίος αφορά την κάθε μέρα κάποιου ανθρώπου. Ο καθημερινός άνθρωπος που ξυπνάει χάραμα να φάει γρήγορα να φύγει για… και αφήνει πρώτα το κεφάλι του σε αυτό τον βωμό το τραπέζι που τρώει το πρωινό του, αφήνοντας/ακουμπώντας τα όνειρα του που δεν θα πραγματοποιηθούν και σήμερα. Αυτό το τραπέζι των απραγματοποίητων ονείρων και σκέψεων είναι τοποθετημένο πάνω σε ένα μικρό βάθρο, τιμητικά!
Υ.Γ.: Και να μην ξεχάσω κάποιους στίχους από το Μυθιστόρημα:
Ξύπνησα μὲ τὸ μαρμάρινο τοῦτο κεφάλι στὰ χέρια
ποὺ μοῦ ἐξαντλεῖ τοὺς ἀγκῶνες καὶ δὲν ξέρω ποῦ νὰ τ᾿ ἀκουμπήσω.
(Γ. Σεφέρης 1933)
Και το σκεπτικό της παρουσίασης του Κωνσταντίνου Μπάσιου: Με τα "Θεωρήματα ΙΙ", που φέτος έχουν ως κεντρική ιδέα την ιστορία (On History/ Περί Ιστορίας), άρχισε [1/10/2020] μια ομαδική έκθεση 56 καλλιτεχνών, που προτάθηκαν από 25 επιμελητές, θεωρητικούς και κριτικούς της τέχνης, μέλη του Ελληνικού τμήματος της AICA, στο ΕΜΣΤ.
Με δεδομένο ότι η βασική γλώσσα εκφοράς των αισθητικών ανησυχιών είναι η Σύγχρονη (Contemporary) τέχνη, υπάρχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον, για να δούμε πόσο ταυτόχρονα -με όσα συμβαίνουν γύρω μας- αντιδρούν δημιουργοί & θεωρητικοί.
Προσωπικά ευθύνομαι για την παρουσία του Κ ω σ τ ή / C o s t i s Costis Triandaphyllouκαι του Νίκου Γιαβρόπουλου Nikos Giavropoulos. Πρόκειται για δυο διαφορετικούς καλλιτέχνες, με εξαιρετικά επιμέρους διαδρομές, που όμως συνομίλησαν πολιτικά, ασκώντας κριτική στην άμεση, στην έμμεση, την φρονηματιστική και την κατασταλτική βία. Ένα φαινόμενο, ενοχλητικά επίκαιρο, που επαναλαμβάνεται, τόσο διαπολιτισμικά, όσο και διαχρονικά.
Οι δυο δημιουργίες που προτείνονται αποσκοπούν να αποτυπώσουν αυτές τις ‘στάσεις’ (και ως διακοπές μιας ροής αλλά κυρίως ως ανατροπές μιας καθιερωμένης έκφρασης), για να διαπιστωθεί –μέσα στο πλαίσιο της Σύγχρονης Τέχνης– πώς διαχειρίζονται και οι δυο καλλιτέχνες, είτε την Ιστορία καθεαυτήν (Κωστής), είτε τον απόηχό της (Νίκος Γιαβρόπουλος).
Κ ω σ τ ή ς
Ο Κ ω σ τ ή ς προβαίνει σε μια οιονεί εννοιολογική επιλογή έργου, υπενθυμίζοντας το πώς μια στιγμή εφαρμογής της πιο ακραίας τιμωρίας του Ποινικού Κώδικα (δηλαδή η θανατική καταδίκη και η εκτέλεσή της), μπορεί να προκαλέσει –πολλά χρόνια μετά– μιαν επανεκκίνηση της αναθεώρησής της, τόσο ως προς την πράξη, ως όσο και ως προς την εποχή την ίδια. Και αυτό γιατί οι διάφοροι τελεστές/παράγοντες εμφανίζονται να μην απολαμβάνουν την ίδια καθεστωτική νομιμοποίηση. Προκύπτει, με άλλα λόγια, μια επανεκτίμηση των ιστορικών δεδομένων, έτσι ώστε μέσω της οπτικά ελλειπτικής αναπαράστασης και μάλιστα με όρους, ίσως, πιο εποπτικούς από όσο υποπτευόμαστε, να βλέπουμε και το παρελθόν διαφορετικά, αλλά και την επανεπίσκεψη της Ιστορίας ακόμα πιο απελευθερωτικά.
Με δεδομένη την αρχειακή ανάσυρση ενός θλιβερού γεγονότος, επιτυγχάνεται μια ανατροπή ως προς το αφηγηματικό περιεχόμενο μιας επίσημης ιστορίας, περιλαμβάνοντας ως θέμα το απεχθές γεγονός, με όχημα την αναφορικότητα του λόγου στον τύπο της εποχής, όπως και τη φιλοσοφημένη μετα-θεώρηση του νοήματος ως προς την εκτέλεση.
Περιγραφή
Τίτλος έργου: «Αφιέρωμα στον Χ. Καλαντζή». Αποτελείται από 2 διακριτά έργα, τα οποία αποτελούν μιαν ενότητα.
Η Πρώτη Καρατόμησις
Τύπωμα σε ξύλο,
100 x 100 εκ.
Βωμός: άφησε το κεφάλι του κι έφυγε. Η κίνηση επαναλαμβάνεται καθημερινά.
Ξύλινο γλυπτό σε ξύλινη βάση,
110 x 70 x 49 εκ.
Και η ξενάγηση του κ.Κ.Μπάσιου στην συμμετοχή μου στην έκθεση βρίσκεται ε δ ώ.
έκθεση της ΕΝΩΣΗΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΕΧΝΟΚΡΙΤΩΝ AICA – HELLAS
εγκαίνια την 1η Οκτωβρίου 2020 στο Ε.Μ.Σ.Τ.
Κάποιες σκέψεις μου, που έστειλα στον ιστορικό της τέχνης Κ. Μπάσιο σχετικά με την συμμετοχή μου.
Αγαπητέ Κωνσταντίνε, ευχαριστώ για την προσεχή μας συνεργασία.
Το αφιέρωμα στον Χ. Καλαντζή από εμένα έχει δύο διακριτά στοιχεία. Το ένα επίτοιχο, που φέρει την ανακοίνωση που μοιράζαν σαν διαφημιστικό οι άνθρωποι που διακινούσαν την λαιμητόμο στην Ελλάδα, τυπωμένο στο δημαρχιακό τυπογραφείο και το έργο μου: Βωμός: άφησε το κεφάλι του και έφυγε- η κίνηση επαναλαμβάνεται καθημερινά. Έργο που έχει να κάνει με αυτό που χαρακτηρίζει την εργασιακή απαξίωση τόσο από άποψη ενδιαφέροντος όσο και οικονομικού αποτελέσματος.
Για το κείμενο έχω να πω εν συντομία τα εξής. Φέρει τίτλο. Είναι Η Πρώτη καρατόμησις και σαν περιοδεύων θίασος μας λέει Που θα γίνει η δεύτερη τέτοια θεαματική πράξη. Η λαιμητόμος σήμερον αναχωρεί Αμέσως: λες και βιαζόμαστε να παρακολουθήσουμε την επόμενη τέτοια πράξη! Έχει γραφτεί μετά την καρατόμηση και ο σχολιασμός είναι από επίσημα χέρια. Είναι φυσικό πως θα έγινε πολύ φασαρία για να αναγκαστούν να δημοσιοποιήσουν τέτοια πράγματα οι επίσημοι φορείς. Αγοράζοντας παλιά βιβλία στο Μοναστηράκι την δεκαετία του ’70 βρήκα αυτή την ανακοίνωση μέσα σε ένα από αυτά. Το δημοσίευσα στο πρώτο μου ποιητικό βιβλίο τον Φεβρουάριο του’74 και από εκεί έγινε περιζήτητο κι επαναδημοσιεύτηκε έως και σε αφίσα μέσα σε περιοδικό από τον τότε ελευθεριακό πολιτικό χώρο. Έψαξα στην βιβλιοθήκη της βουλής σε εφημερίδες κερκυραϊκές τόσο πριν όσο και μετά από το γεγονός -όμωςοι σχετικές σελίδες λείπανε! Στην δε Κέρκυρα δεν βρέθηκαν αυτές οι ημερομηνίες. Μπορεί και να είναι τυχαίο.
Για εκείνη την περίοδο γράφεται πως: Οι αρχές επέβαλαν συσκότιση στις περί τα γεγονότα ειδήσεις, καθώς επιβλήθηκε τηλεγραφική και ταχυδρομική λογοκρισία, στην προσπάθεια να διαφυλαχθεί το κύρος του κράτους. (https://www.corfuhistory.eu/?p=2429) Αφορά: Το πογκρόμ του 1891-Τα “ Εβραϊκά” της Κέρκυρας. Είναι μια περίοδος ταραγμένη: Το 1891, ένα αποτρόπαιο γεγονός άλλαξε όλη τη ρότα της εξέλιξης της εβραϊκής κοινότητας στην Κέρκυρα. Όπως εξιστορεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κος Ζούμπος, «την 1η Απρίλη του 1891 δολοφονείται στην Κέρκυρα η μικρή εβραιοπούλα Ρουμπίνα Σάρδα. Οι αστυνομικές αρχές κατηγόρησαν για το έγκλημα τους γονείς της άτυχης μικρής και διέδωσαν ότι είναι χριστιανή με το όνομα Μαρία, που απήχθη από τους Εβραίους. Οι βιαιοπραγίες Χριστιανών εναντίον των Εβραίων συνεχίζονται όλο τον Απρίλη και περιλαμβάνουν προπηλακισμούς και καταστροφές περιουσιών, αλλά και τραυματισμούς και φόνους. Ο αντίκτυπος της "συκοφαντίας του αίματος" της Κέρκυρας, όπως ονομάστηκε, είχε αντίκτυπο και στη Ζάκυνθο, και τη Μεγάλη Παρασκευή του Απριλίου του 1891, ο όχλος επιτέθηκε κατά των 271 Εβραίων του νησιού και λεηλάτησε λίγα σπίτια που ήταν έξω από τη συνοικία». Μετά από αυτά τα γεγονότα, άρχισε η έξοδος των Εβραίων της Κέρκυρας προς άλλες πόλεις, όπως την Αλεξάνδρεια, το Μάντσεστερ, τη Μασσαλία, τη Ρώμη, την Τεργέστη και ταυτόχρονα ενώνονται οι δύο χωριστές Κοινότητες, Ρωμανιωτών και Απουλιανών. Η εβραϊκή κοινότητα του νησιού έχασε πολλά μέλη και στην απογραφή του 1907 είναι 2.195 άτομα, αποτελώντας το 10% του πληθυσμού της πόλης. Αλλά και πέραν αυτών υπάρχει στα επτάνησα όπως ο Μαρίνος Αντύπας ένα πρώιμος αναρχισμός, κοινοτισμός και πολλοί διανοούμενοι με εξεγερσιακά χαρακτηριστικά.
Επι της ουσίας όμως η δική μου ανάγνωση λέει πως έχουμε έναν εξεγερμένο άνθρωπο και μια πολιτική πράξη. Φυσικά και δεν θα λέγανε την άποψη του έτσι που να ακυρώνει την θεαματική πράξη της καρατόμησης. Και φυσικά αυτά που γράψαν είναι αυτά που ήταν αναγκασμένοι να καταγράψουν για να αποδεικνύεται η αληθοφάνεια της ανακοίνωσης. Είμαι κατα της θανατικής καταδίκης από οποιαδήποτε πλευρά είτε του κράτους είτα αυτόκλητων λαϊκών δικαστών δολοφόνων. Μιλάμε όμως για μια άλλη περίοδο και βέβαια διαβάζοντας μέσα από τις γραμμές ούτε τα πρόβατα δεν έκλεψε αλλά σκότωσε τον βοσκό και τον γιό του. Αυτές οι κακές στιγμές, όπως λέει, υποκρύπτουν το ανείπωτο ή αυτό που δεν θέλουν να μας πουν οι συντάκτες του κείμενου αυτού.
Και το κείμενο τελειώνει με κάτι που αν δεν είχε γίνει χαμός δεν θα το γράφαν: Το πλήθος συγκεκινημένον εσχολίαζε μετα την καρατόμησιν τους λόγους του κακούργου τους αφορώντας περί των δημάρχων και βουλευτών. Αυτά για την ώρα. Είναι κάποιες σκέψεις! Και βέβαια του αφιερώνω αυτό τον Βωμό μια που όχι μόνον "άφησε το κεφάλι του κι έφυγε “ αλλά προσδιόρισε, τοποθετήθηκε απέναντι στο κοινωνικό γεγονός με έναν τρόπο που δεν αφήνει αμφιβολία πως δεν θα ήθελε η πράξη αυτή "να επαναλαμβάνεται καθημερινά`’ όπως είναι ο τόσο επεξηγηματικός τίτλος μου, ο οποίος αφορά την κάθε μέρα κάποιου ανθρώπου. Ο καθημερινός άνθρωπος που ξυπνάει χάραμα να φάει γρήγορα να φύγει για… και αφήνει πρώτα το κεφάλι του σε αυτό τον βωμό το τραπέζι που τρώει το πρωινό του, αφήνοντας/ακουμπώντας τα όνειρα του που δεν θα πραγματοποιηθούν και σήμερα. Αυτό το τραπέζι των απραγματοποίητων ονείρων και σκέψεων είναι τοποθετημένο πάνω σε ένα μικρό βάθρο, τιμητικά!
Υ.Γ.: Και να μην ξεχάσω κάποιους στίχους από το Μυθιστόρημα:
Ξύπνησα μὲ τὸ μαρμάρινο τοῦτο κεφάλι στὰ χέρια
ποὺ μοῦ ἐξαντλεῖ τοὺς ἀγκῶνες καὶ δὲν ξέρω ποῦ νὰ τ᾿ ἀκουμπήσω.
(Γ. Σεφέρης 1933)
Και το σκεπτικό της παρουσίασης του Κωνσταντίνου Μπάσιου: Με τα "Θεωρήματα ΙΙ", που φέτος έχουν ως κεντρική ιδέα την ιστορία (On History/ Περί Ιστορίας), άρχισε [1/10/2020] μια ομαδική έκθεση 56 καλλιτεχνών, που προτάθηκαν από 25 επιμελητές, θεωρητικούς και κριτικούς της τέχνης, μέλη του Ελληνικού τμήματος της AICA, στο ΕΜΣΤ.
Με δεδομένο ότι η βασική γλώσσα εκφοράς των αισθητικών ανησυχιών είναι η Σύγχρονη (Contemporary) τέχνη, υπάρχει ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον, για να δούμε πόσο ταυτόχρονα -με όσα συμβαίνουν γύρω μας- αντιδρούν δημιουργοί & θεωρητικοί.
Προσωπικά ευθύνομαι για την παρουσία του Κ ω σ τ ή / C o s t i s Costis Triandaphyllouκαι του Νίκου Γιαβρόπουλου Nikos Giavropoulos. Πρόκειται για δυο διαφορετικούς καλλιτέχνες, με εξαιρετικά επιμέρους διαδρομές, που όμως συνομίλησαν πολιτικά, ασκώντας κριτική στην άμεση, στην έμμεση, την φρονηματιστική και την κατασταλτική βία. Ένα φαινόμενο, ενοχλητικά επίκαιρο, που επαναλαμβάνεται, τόσο διαπολιτισμικά, όσο και διαχρονικά.
Οι δυο δημιουργίες που προτείνονται αποσκοπούν να αποτυπώσουν αυτές τις ‘στάσεις’ (και ως διακοπές μιας ροής αλλά κυρίως ως ανατροπές μιας καθιερωμένης έκφρασης), για να διαπιστωθεί –μέσα στο πλαίσιο της Σύγχρονης Τέχνης– πώς διαχειρίζονται και οι δυο καλλιτέχνες, είτε την Ιστορία καθεαυτήν (Κωστής), είτε τον απόηχό της (Νίκος Γιαβρόπουλος).
Κ ω σ τ ή ς
Ο Κ ω σ τ ή ς προβαίνει σε μια οιονεί εννοιολογική επιλογή έργου, υπενθυμίζοντας το πώς μια στιγμή εφαρμογής της πιο ακραίας τιμωρίας του Ποινικού Κώδικα (δηλαδή η θανατική καταδίκη και η εκτέλεσή της), μπορεί να προκαλέσει –πολλά χρόνια μετά– μιαν επανεκκίνηση της αναθεώρησής της, τόσο ως προς την πράξη, ως όσο και ως προς την εποχή την ίδια. Και αυτό γιατί οι διάφοροι τελεστές/παράγοντες εμφανίζονται να μην απολαμβάνουν την ίδια καθεστωτική νομιμοποίηση. Προκύπτει, με άλλα λόγια, μια επανεκτίμηση των ιστορικών δεδομένων, έτσι ώστε μέσω της οπτικά ελλειπτικής αναπαράστασης και μάλιστα με όρους, ίσως, πιο εποπτικούς από όσο υποπτευόμαστε, να βλέπουμε και το παρελθόν διαφορετικά, αλλά και την επανεπίσκεψη της Ιστορίας ακόμα πιο απελευθερωτικά.
Με δεδομένη την αρχειακή ανάσυρση ενός θλιβερού γεγονότος, επιτυγχάνεται μια ανατροπή ως προς το αφηγηματικό περιεχόμενο μιας επίσημης ιστορίας, περιλαμβάνοντας ως θέμα το απεχθές γεγονός, με όχημα την αναφορικότητα του λόγου στον τύπο της εποχής, όπως και τη φιλοσοφημένη μετα-θεώρηση του νοήματος ως προς την εκτέλεση.
Περιγραφή
Τίτλος έργου: «Αφιέρωμα στον Χ. Καλαντζή». Αποτελείται από 2 διακριτά έργα, τα οποία αποτελούν μιαν ενότητα.
Η Πρώτη Καρατόμησις
Τύπωμα σε ξύλο,
100 x 100 εκ.
Βωμός: άφησε το κεφάλι του κι έφυγε. Η κίνηση επαναλαμβάνεται καθημερινά.
Ξύλινο γλυπτό σε ξύλινη βάση,
110 x 70 x 49 εκ.
Και η ξενάγηση του κ.Κ.Μπάσιου στην συμμετοχή μου στην έκθεση βρίσκεται ε δ ώ.