Απο την έκθεση Θεωρήματα στο ΕΜΣΤ 2020.16.10 φωτογραφία Ν. Γιαβρόπουλος.
Αγαπητέ Κωνσταντίνε,
ευχαριστώ για την προσεχή μας συνεργασία.
Το αφιέρωμα στον Χ. Καλαντζή από εμένα έχει δύο διακριτά στοιχεία.
Το ένα επίτοιχο που φέρει την ανακοίνωση που μοιράζαν σαν διαφημιστικό οι άνθρωποι που διακινούσαν την καρατόμηση στην Ελλάδα, τυπωμένο στο δημαρχιακό τυπογραφείο και το έργο μου :
Βωμός: άφησε το κεφάλι του και έφυγε- η κίνηση επαναλαμβάνεται καθημερινά.
Έργο που έχει να κάνει με αυτό που χαρακτηρίζει την εργασιακή απαξίωση τόσο από άποψη ενδιαφέροντος όσο και οικονομικού αποτελέσματος.
Για το κείμενο έχω να πω εν συντομία τα εξής. Φέρει τίτλο. Είναι Η Πρώτη καρατόμησις και σαν περιοδεύων θίασος μας λέει Που θα γίνει η δεύτερη τέτοια θεαματική πράξη.
Η λαιμητόμοςΣΗΜΕΡΟΝ αναχωρεί Αμέσως: λες και βιαζόμαστε να παρακολουθήσουμε την επόμενη τέτοια πράξη!
Σε
Έχει γραφτεί μετά την καρατόμηση και ο σχολιασμός είναι από επίσημα χέρια. Είναι φυσικό πως θα έγινε πολύ φασαρία για να αναγκαστούν να δημοσιοποιήσουν τέτοια πράγματα οι επίσημοι φορείς.
Αγοράζοντας παλιά βιβλία στο Μοναστηράκι την δεκαετία του ’70 βρήκα αυτή την ανακοίνωση μέσα σε ένα από αυτά.
Το δημοσίευσα στο πρώτο μου ποιητικό βιβλίο τον Φεβρουάριο του’74 και από εκεί έγινε περιζήτητο κι επαναδημοσιεύτηκε έως και σε αφίσα μέσα σε περιοδικό από τον τότε ελευθεριακό πολιτικό χώρο.
Έψαξα στην βιβλιοθήκη της βουλής σε εφημερίδες κερκυραϊκές αλλά πριν και μετά από το γεγονός λείπαν σελίδες. Στην δε Κέρκυρα δεν βρέθηκαν. Αυτές οι ημερομηνίες. Μπορεί και να είναι τυχαίο.
Για εκείνη την περίοδο γράφεται πως:Οι αρχές επέβαλαν συσκότιση στις περί τα γεγονότα ειδήσεις, καθώς επιβλήθηκε τηλεγραφική και ταχυδρομική λογοκρισία, στην προσπάθεια να διαφυλαχθεί το κύρος του κράτους.
(https://www.corfuhistory.eu/?p=2429)
Αφορά: Το πογκρόμ του 1891-Τα “ Εβραϊκά” της Κέρκυρας
Είναι μια περίοδος ταραγμένη:
Το 1891, ένα αποτρόπαιο γεγονός άλλαξε όλη τη ρότα της εξέλιξης της εβραϊκής κοινότητας στην Κέρκυρα
Όπως εξιστορεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κος Ζούμπος, «την 1η Απρίλη του 1891 δολοφονείται στην Κέρκυρα η μικρή εβραιοπούλα Ρουμπίνα Σάρδα. Οι αστυνομικές αρχές κατηγόρησαν για το έγκλημα τους γονείς της άτυχης μικρής και διέδωσαν ότι είναι χριστιανή με το όνομα Μαρία, που απήχθη από τους Εβραίους. Οι βιαιοπραγίες Χριστιανών εναντίον των Εβραίων συνεχίζονται όλο τον Απρίλη και περιλαμβάνουν προπηλακισμούς και καταστροφές περιουσιών, αλλά και τραυματισμούς και φόνους.
Ο αντίκτυπος της "συκοφαντίας του αίματος" της Κέρκυρας, όπως ονομάστηκε, είχε αντίκτυπο και στη Ζάκυνθο, και τη Μεγάλη Παρασκευή του Απριλίου του 1891, ο όχλος επιτέθηκε κατά των 271 Εβραίων του νησιού και λεηλάτησε λίγα σπίτια που ήταν έξω από τη συνοικία».
Μετά από αυτά τα γεγονότα, άρχισε η έξοδος των Εβραίων της Κέρκυρας προς άλλες πόλεις, όπως την Αλεξάνδρεια, το Μάντσεστερ, τη Μασσαλία, τη Ρώμη, την Τεργέστη και ταυτόχρονα ενώνονται οι δύο χωριστές Κοινότητες, Ρωμανιωτών και Απουλιανών. Η εβραϊκή κοινότητα του νησιού έχασε πολλά μέλη και στην απογραφή του 1907 είναι 2.195 άτομα, αποτελώντας το 10% του πληθυσμού της πόλης.
Αλλά και πέραν αυτών υπάρχει στα επτάνησα όπως ο Μαρίνος Αντύπας ένα πρώιμος αναρχισμός , κοινοτισμός και πολλοί διανοούμενοι με εξεγερσιακά χαρακτηριστικά.
Επι της ουσίας όμως η δική μου ανάγνωση μου λέει πως έχουμε έναν εξεγερμένο άνθρωπο και μια πολιτική πράξη. Φυσικά και δεν θα λέγανε την άποψη του έτσι που να ακυρώνει την θεαματική πράξη της καρατόμησης. Και φυσικά αυτά που γράψαν είναι αυτά που ήταν αναγκασμένοι να καταγράψουν για να αποδεικνύεται η αληθοφάνεια της ανακοίνωσης.
Είμαι κατα της θανατικής καταδίκης από οποιαδήποτε πλευρά είτε του κράτους είτα αυτόκλητων λαϊκών δικαστών δολοφόνων.
Μιλάμε όμως για μια άλλη περίοδο και βέβαια διαβάζοντας μέσα από τις γραμμές ούτε τα πρόβατα δεν έκλεψε αλλά σκότωσε τον βοσκό και τον γιό του. Αυτές οι κακές στιγμές, όπως λέει, υποκρύπτουν το ανείπωτο ή αυτό που δεν θέλουν να μας πουν οι συντάκτες του κείμενου αυτού.
Και το κείμενο τελειώνει με κάτι που αν δεν είχε γίνει χαμός δεν θα το γράφαν:
Το πλήθος συγκεκινημένον εσχολίαζε με τα την καρατόμησιν τους λόγους του κακούργου τους αφορώντας περί των δημάρχων και βουλευτών.
Αυτά για την ώρα.
Είναι κάποιες σκέψεις!
Και βέβαια του αφιερώνω αυτό τον Βωμό μια που όχι μόνον "άφησε το κεφάλι του κι έφυγε “ αλλά προσδιόρισε, τοποθετήθηκε απέναντι στο κοινωνικό γεγονός με έναν τρόπο που δεν αφήνει αμφιβολία πως δεν θα ήθελε η πράξη αυτή "να επαναλαμβάνεται καθημερινά`’ όπως είναι ο τόσο επεξηγηματικός τίτλος μου, ο οποίος αφορά την κάθε μέρα κάποιου ανθρώπου.
Ο καθημερινός άνθρωπος που ξυπνάει χάραμα να φάει γρήγορα να φύγει για…
και αφήνει πρώτα το κεφάλι του σε αυτό τον βωμό το τραπέζι που τρώει το πρωινό του, αφήνοντας/ακουμπώντας τα όνειρα του που δεν θα πραγματοποιηθούν και σήμερα.
Αυτό το τραπέζι των απραγματοποίητων ονείρων και σκέψεων είναι τοποθετημένο πάνω σε ένα μικρό βάθρο, τιμητικά!
Και να μην ξεχάσω κάποιους στίχους:
Ξύπνησα μὲ τὸ μαρμάρινο τοῦτο κεφάλι στὰ χέρια
ποὺ μοῦ ἐξαντλεῖ τοὺς ἀγκῶνες καὶ δὲν ξέρω ποῦ νὰ
τ᾿ ἀκουμπήσω. (Γ. Σεφέρης 1933)
Από το Μυθιστόρημα
ευχαριστώ για την προσεχή μας συνεργασία.
Το αφιέρωμα στον Χ. Καλαντζή από εμένα έχει δύο διακριτά στοιχεία.
Το ένα επίτοιχο που φέρει την ανακοίνωση που μοιράζαν σαν διαφημιστικό οι άνθρωποι που διακινούσαν την καρατόμηση στην Ελλάδα, τυπωμένο στο δημαρχιακό τυπογραφείο και το έργο μου :
Βωμός: άφησε το κεφάλι του και έφυγε- η κίνηση επαναλαμβάνεται καθημερινά.
Έργο που έχει να κάνει με αυτό που χαρακτηρίζει την εργασιακή απαξίωση τόσο από άποψη ενδιαφέροντος όσο και οικονομικού αποτελέσματος.
Για το κείμενο έχω να πω εν συντομία τα εξής. Φέρει τίτλο. Είναι Η Πρώτη καρατόμησις και σαν περιοδεύων θίασος μας λέει Που θα γίνει η δεύτερη τέτοια θεαματική πράξη.
Η λαιμητόμοςΣΗΜΕΡΟΝ αναχωρεί Αμέσως: λες και βιαζόμαστε να παρακολουθήσουμε την επόμενη τέτοια πράξη!
Σε
Έχει γραφτεί μετά την καρατόμηση και ο σχολιασμός είναι από επίσημα χέρια. Είναι φυσικό πως θα έγινε πολύ φασαρία για να αναγκαστούν να δημοσιοποιήσουν τέτοια πράγματα οι επίσημοι φορείς.
Αγοράζοντας παλιά βιβλία στο Μοναστηράκι την δεκαετία του ’70 βρήκα αυτή την ανακοίνωση μέσα σε ένα από αυτά.
Το δημοσίευσα στο πρώτο μου ποιητικό βιβλίο τον Φεβρουάριο του’74 και από εκεί έγινε περιζήτητο κι επαναδημοσιεύτηκε έως και σε αφίσα μέσα σε περιοδικό από τον τότε ελευθεριακό πολιτικό χώρο.
Έψαξα στην βιβλιοθήκη της βουλής σε εφημερίδες κερκυραϊκές αλλά πριν και μετά από το γεγονός λείπαν σελίδες. Στην δε Κέρκυρα δεν βρέθηκαν. Αυτές οι ημερομηνίες. Μπορεί και να είναι τυχαίο.
Για εκείνη την περίοδο γράφεται πως:Οι αρχές επέβαλαν συσκότιση στις περί τα γεγονότα ειδήσεις, καθώς επιβλήθηκε τηλεγραφική και ταχυδρομική λογοκρισία, στην προσπάθεια να διαφυλαχθεί το κύρος του κράτους.
(https://www.corfuhistory.eu/?p=2429)
Αφορά: Το πογκρόμ του 1891-Τα “ Εβραϊκά” της Κέρκυρας
Είναι μια περίοδος ταραγμένη:
Το 1891, ένα αποτρόπαιο γεγονός άλλαξε όλη τη ρότα της εξέλιξης της εβραϊκής κοινότητας στην Κέρκυρα
Όπως εξιστορεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κος Ζούμπος, «την 1η Απρίλη του 1891 δολοφονείται στην Κέρκυρα η μικρή εβραιοπούλα Ρουμπίνα Σάρδα. Οι αστυνομικές αρχές κατηγόρησαν για το έγκλημα τους γονείς της άτυχης μικρής και διέδωσαν ότι είναι χριστιανή με το όνομα Μαρία, που απήχθη από τους Εβραίους. Οι βιαιοπραγίες Χριστιανών εναντίον των Εβραίων συνεχίζονται όλο τον Απρίλη και περιλαμβάνουν προπηλακισμούς και καταστροφές περιουσιών, αλλά και τραυματισμούς και φόνους.
Ο αντίκτυπος της "συκοφαντίας του αίματος" της Κέρκυρας, όπως ονομάστηκε, είχε αντίκτυπο και στη Ζάκυνθο, και τη Μεγάλη Παρασκευή του Απριλίου του 1891, ο όχλος επιτέθηκε κατά των 271 Εβραίων του νησιού και λεηλάτησε λίγα σπίτια που ήταν έξω από τη συνοικία».
Μετά από αυτά τα γεγονότα, άρχισε η έξοδος των Εβραίων της Κέρκυρας προς άλλες πόλεις, όπως την Αλεξάνδρεια, το Μάντσεστερ, τη Μασσαλία, τη Ρώμη, την Τεργέστη και ταυτόχρονα ενώνονται οι δύο χωριστές Κοινότητες, Ρωμανιωτών και Απουλιανών. Η εβραϊκή κοινότητα του νησιού έχασε πολλά μέλη και στην απογραφή του 1907 είναι 2.195 άτομα, αποτελώντας το 10% του πληθυσμού της πόλης.
Αλλά και πέραν αυτών υπάρχει στα επτάνησα όπως ο Μαρίνος Αντύπας ένα πρώιμος αναρχισμός , κοινοτισμός και πολλοί διανοούμενοι με εξεγερσιακά χαρακτηριστικά.
Επι της ουσίας όμως η δική μου ανάγνωση μου λέει πως έχουμε έναν εξεγερμένο άνθρωπο και μια πολιτική πράξη. Φυσικά και δεν θα λέγανε την άποψη του έτσι που να ακυρώνει την θεαματική πράξη της καρατόμησης. Και φυσικά αυτά που γράψαν είναι αυτά που ήταν αναγκασμένοι να καταγράψουν για να αποδεικνύεται η αληθοφάνεια της ανακοίνωσης.
Είμαι κατα της θανατικής καταδίκης από οποιαδήποτε πλευρά είτε του κράτους είτα αυτόκλητων λαϊκών δικαστών δολοφόνων.
Μιλάμε όμως για μια άλλη περίοδο και βέβαια διαβάζοντας μέσα από τις γραμμές ούτε τα πρόβατα δεν έκλεψε αλλά σκότωσε τον βοσκό και τον γιό του. Αυτές οι κακές στιγμές, όπως λέει, υποκρύπτουν το ανείπωτο ή αυτό που δεν θέλουν να μας πουν οι συντάκτες του κείμενου αυτού.
Και το κείμενο τελειώνει με κάτι που αν δεν είχε γίνει χαμός δεν θα το γράφαν:
Το πλήθος συγκεκινημένον εσχολίαζε με τα την καρατόμησιν τους λόγους του κακούργου τους αφορώντας περί των δημάρχων και βουλευτών.
Αυτά για την ώρα.
Είναι κάποιες σκέψεις!
Και βέβαια του αφιερώνω αυτό τον Βωμό μια που όχι μόνον "άφησε το κεφάλι του κι έφυγε “ αλλά προσδιόρισε, τοποθετήθηκε απέναντι στο κοινωνικό γεγονός με έναν τρόπο που δεν αφήνει αμφιβολία πως δεν θα ήθελε η πράξη αυτή "να επαναλαμβάνεται καθημερινά`’ όπως είναι ο τόσο επεξηγηματικός τίτλος μου, ο οποίος αφορά την κάθε μέρα κάποιου ανθρώπου.
Ο καθημερινός άνθρωπος που ξυπνάει χάραμα να φάει γρήγορα να φύγει για…
και αφήνει πρώτα το κεφάλι του σε αυτό τον βωμό το τραπέζι που τρώει το πρωινό του, αφήνοντας/ακουμπώντας τα όνειρα του που δεν θα πραγματοποιηθούν και σήμερα.
Αυτό το τραπέζι των απραγματοποίητων ονείρων και σκέψεων είναι τοποθετημένο πάνω σε ένα μικρό βάθρο, τιμητικά!
Και να μην ξεχάσω κάποιους στίχους:
Ξύπνησα μὲ τὸ μαρμάρινο τοῦτο κεφάλι στὰ χέρια
ποὺ μοῦ ἐξαντλεῖ τοὺς ἀγκῶνες καὶ δὲν ξέρω ποῦ νὰ
τ᾿ ἀκουμπήσω. (Γ. Σεφέρης 1933)
Από το Μυθιστόρημα